Vad är det jag har att erbjuda, och exakt till vem är det jag vänder mig till?

För att bli framgångsrik företagare inom konferenser och möten, gäller det att även har göra en strikt segmentering av marknaden.

En första grov kundsegmentering kan se ut så här:

– Geografi – internationella, nationella, regionala och lokala
– Kortmöten, dagsmöten, flera dagars möten
– Dagarrangemang/ egen övernattning
– Antalet besökare du, med komfort, kan ta emot dag/ övernattning
– Övrigt – priskänslighet, tekniska krav, matkvalité

Valet av målgrupp styrs av hur ditt erbjudande  ser ut – Vad är det du har att erbjuda och som faktiskt har förutsättningar att bli sålt?

Har du ett centralt beläget hotell med konferensmöjligheter för upp till 500 personer? Eller disponerar du en fyr i yttersta havsbandet utan reguljär båtförbindelse, där du kan ta emot mindre sällskap upp till 10 personer?
Är din verksamhet mer fokuserad på logistiken kring arbetsmöten eller är det de roliga aktiviteterna runt om kring som är din grej?
Och som alltid…- Vill man hålla sig väl med alla så blir man inte vän med någon!.

Allt är möjligt, men slarvar du i valet av målgrupp så kan läxan bli dyr. Det är lätt att snegla på snarlika konkurrenter och försöka kopiera både målgrupp och marknadsföring.
Ibland lönar det sig att göra tvärt om för att sticka ut.
Per Lejoneke