En konkurrent är alltid en konkurrent. Man slåss om samma kunder. Men i vissa lägen lönar det sig att samarbeta.

Antingen för att respektive företag inte har kapacitet att ta emot större grupper eller för att kunden ifråga vill ha en variation i utbudet på plats som enskilda aktörer inte kan leverera.

Ett klockrent exempel på detta är Tällberg i Dalarna. Där finns ett antal hotellanläggningar av hög kvalité som alla är tuffa konkurrenter till varandra. Något som har det med sig att stället utvecklas och är konkurrenskraftigt. Några gånger per år kraftsamlar man dessutom tillsammans för att kunna erbjuda större arrangemang som man aldrig annars hade klarat att genomföra.

Ett annat exempel, som jag själv arbetat med, är Strömstad och Koster som båda ligger i Norra Bohuslän. I Strömstad ligger flera större hotell med relativt bra transportlogistik och attraktiva konferenserbjudande. Strax utanför Strömstad, 30 minuter med båt, ligger ön Koster med sitt vackra skärgårdshotell, även dessa med attraktiva konferenspaket, om än för något mindre sällskap.

Hotellen inne i Strömstad har bra beläggning och får goda betyg från sina kunder. Trots detta har hotellen haft svårt att sälja in ytterligare konferenser och då i synnerhet om de sträcker sig över flera dagar. Kunderna vill helt enkelt se något nytt.

Lösningen har då blivit att hotell i Strömstad har med hotell på Koster i sitt erbjudande på så sätt att man vid flerdagarskonferenser även lägger gruppmöten och aktiviteter på hotellet på Koster. På samma sätt kan då även hotellet på Koster sälja in arrangemang där man inkluderar hotell i Strömstad, både med hänsyn till logistik och kapacitet.

Per Lejoneke