MARKNADEN

Vem är marknaden och var finns den?

Med definitionen ”marknad” inom turism, avser vi hela det potentiella upptagningsområdet där svenska turistföretag kan hitta sina potentiella kunder. Konkurrensen om besökarna är stenhård och det är därför viktigt att ha kunskap om sina tilltänkta gäster för att kunna presentera ett så attraktivt erbjudande som möjligt. För att göra marknaden mer hanterbar indelas den i olika segment, som vändas och vridas för att hitta intressanta profiler till en tänkt målgrupp.

Geografisk marknad

Grovt brukar vi dela upp marknaden i en nationell- och en internationell marknad. Sedan kan marknaden delas in utifrån regioner. En ytterligare viktig uppdelning är storstad kontra övrigt.

För att arbeta med den nationella marknaden arbetar turistföretaget med de marknadsföringskanaler som finns. Ofta görs detta tillsammans med andra företag i den turistiska fyrklövern (äta, bo, åka o göra) som finns på den egna destinationen, för att därigenom kunna erbjuda ett mer intressant erbjudande till tänkbara kunder.

Bearbetningen av den internationella marknaden är både mer komplex, kräver mer resurser och mycket kunskap, för att verkligen lyckas. Samarbete med andra företag och även destinationer är viktigt för att bli ett intressant alternativ för utländska besökare. Inte sällan kan det för bearbetning på mer långväga marknader, krävas att Sverige samarbetar med flera länder i vår omgivning för att bli ett intressant besöksmål.

Demografiskt marknad

Här ser vi till faktorer som:

  • Ålder
  • Kön
  • Inkomst
  • Utbildning
  • Intressen (golf, skidor, frimärken)
  • Status (singel, par, barnfamilj, ensamstående med barn, utflugna barn, hetro/homo, pensionär)
  • Företag/privat
  • Vanor och beteenden etc.

 

Här hittar du mer information om marknaden

European Travel Commission har en ruggigt bra nyhetssida som heter NewMedia TrendWatch.
Nyheter

Här hittar du även: forskningsrapportertrendrapporternewslettermarknadsrapporter samt information och statistik (befolkning och resvanor) om samtliga europeiska länder samt de mest betydande besöksnationerna i världen.

ABTA Travel Trends Report 2013 hittar du här.  ABTA är en brittisk branschorganisation för reseagenter som ger ut trendrapporter och publikationer.

ABTA Magazine är en av de största resebranschtidningarna i Storbritannien.

Travel Industry Wire – Nyhetssite på nätet för besöksbranschen

Travel Agent (USA) branschmagasin – digital version här Travel Agents

hotelmarketing.com
En amerikansk branschsite med bra artiklar av global relevans

Målgrupper

The well connected Travler 2010 – En bra rapport om dagens uppkopplade resenärer och de krav som den tekniska utvecklingen för med sig. www.travelport.com

Tripbod.com – en tjänst med lokala guider. En brittisk webbtjänst för resenärer som vill leva som de lokalboende, men inte har tid att leta upp och organisera vistelsen. Tjänsten innehåller både turförslag och kommentarer i Google Map. Norge finns redan med. Kanske något vi kan hoppa på i Sverige?

Läs även artikel i The Guardian

Typiska sk communitys som samlar specifika intressegrupper:

www.adventurewomen.com

www.gorptravel.com

www.journeywoman.com

www.seniorwomen.com

www.solotravel.org

www.weekendtrips.com

 Hur har andra gjort?

Irland

Northern Ireland Tourtis Board Industry website

Kanada

Kanadensiska turistrådets partnersida – Canadian Tourism Commission

Nya Zeeland

Turistministerie

Turiststrategi 2015

Turistråd partnersidanyhetsbrev

Turism Industry Association New Zealand

Statistik


Storbritannien

ReportLinker – bra söksite med rapporter.

How to Succeed in Cultural Heritage Tourism – En spännande site om kulturturism i USA, med många intressanta exempel.

Per Lejoneke