TURISTFÖRETAGARE

Att vara företagare i turistbranschen är en utmaning, oavsett du är verksam på heltid eller bara har det som deltidssyssla. Det är en verksamhet som kräver att du är uppe på tårna och kan leverera när det finns en kund. Men det kräver ofta även att det finns ett antal fungerande aktörer runt om kring och som behöver ha liknande känsla för service och affärsanda, för att din affär ska fungera.

 Turismens fyrklöver består av boende, transport, äta och aktivitet. Till detta kommer olika funktioner och verksamhetsområden för att sälja, marknadsföra och serva turistföretagen och dess produkter och erbjudanden.

För att lyckas som turistentrepenör finns det primärt fem grundläggande faktorer som måste till:
1. Dragare – Det behöver finnas något som attraherar en tänkt besökare att vilja komma på besök (besöksanledning).
2. Gästen/Kunden – Det måste finnas personer på en avgränsad marknad (ryssar, sportfiskare, pensionärer etc) som vill komma till just dig (målgrupp).
3. Företagen – Det behöver finnas företag vars verksamhet fungerar och håller tillräcklig kvalité (leverantörer).
4. Destinationen – Det behöver finnas en samlad vilja och ambition på en avgränsad yta, där varje del krävs för att nå en avgörande faktor i effektivitet och attraktivitet, för en fungerande affär (värdskap).
5. Logistiken – Det måste finnas en fungerande logistisk kedja av funktioner och aktörer mellan turistföretaget och den tilltänkta besökaren, för att affären skall fungera hela vägen (infrastruktur)
Destinationens olika företagare inom boende, aktiviteter, mat och transport, behöver ha en samlad bild av vilken målgrupp man vänder sig till, när och vilka förväntningar som då kan tänkas gälla. Oavsett hur bra och unik var och en av företagen än är så har destinationen som helhet,väldigt lite att erbjuda, om företagen på platsen inte jobbar tillsammans.Det gäller att våga välja väg, och att sedan arbeta tillsammans för en gemensam affär istället för att alla hela tiden bara gör sin grej. Visst, det är lättare att säga än att göra, men faktum kvarstår – Ska en destination lyckas så är det samordning som gäller.

Inlägg om turistföretagande[tpg_get_posts numberposts=10 category=turistforetagande fields=”post_title” ul_class=”p_ul_class” show_byline=”false” title_tag=”h7″ show_meta=”false” shorten_content=”w150″] [wpcol_1half id=”” class=”” style=””]Tematiska områden
Det finns en rad utbudsteman som i sin form ringar in både erbjudande och målgrupp. Här är några:
Dark TourismHästturismKonferens & MötenLitteratur/filmturism
MåltidsturismSpökturism och fler…

Turistföretagets kunder och marknad
Hur ser turistföretagets marknad ut? Var finns kunden och hur ser dess preferenser ut?
MarknadenHär finns våra besökareInternationell marknad

Turistföretagets erbjudande
Alla pratar om paketering. Vad är ett paket och hur gör man? –  Prissättning

 

Olika typer av turistföretagande
Turismens fyrklöver består av boende, transport, äta och aktivitet. Till detta kommer olika funktioner och verksamhetsområden för att sälja, marknadsföra och serva turistföretagen och dess produkter och erbjudanden. Hotell och boendeverksamhet

Turistföretagets sälj- och marknadsföring
Vi vet var marknaden finns och hur kunden ser ut. Men Var kommunicerar vi,När, Hur och till Vem? Hur får vi kunden att boka? Vilka marknadsföringskanaler finns att tillgå och och jobbar man med dessa? Under denna sida hittar du bland  annat: –  Här hittar du våra tips och råd om mässor! –  Hur du gör bättre affärer på TUR-mässan

Turism och digitala medier
Den digitala närvaron inom turismen blir allt mer påtaglig. Webb, Facebook, Twitter, Gowalla, Mobilt Internet är bara några exempel på verktyg från en teknik som trots allt bara är i sin linda. En allt viktigare del i den turistiska affären – från prospect till nöjd kund:  –  Sociala medier , Mobila medierBokningssystem

Övrigt
Är ditt företag och din webbplats redo för export? – kolla själv på exportmognad.

\Per Lejoneke