Nu är det inte långt kvar till årets upplaga av TUR-mässan.
Och blir det som förra året, så är det bara att räkna med ett par intensiva dagar med mycket aktiviteter i ett galet tempo. Men hur optimerar jag nyttan av besöket, i synnerhet ifall jag inte har en egen monter?

Även om du inte själv ställer ut på mässan, utan bara är på fackdagarna som besökare, så finns det en hel del mervärde att plocka hem bara du är ordentligt förberedd.

Här är några tips:

Om du redan har produkter som finns till försäljning på mässan – se till att träffa återförsäljarna och gör dig en bild av hur dess kunder ser ut.

Har du inget erbjudande på mässan så finns det i alla fall mycket nytta att plocka med sig hem, bara du är lite förutseende och planerar besöket före.

Det finns primärt tre målgrupper att skjuta in sig på:

Konkurrenter – Leta upp turistföretag som levererar samma typ av erbjudande som ditt eget. Inled en dialog, diskutera branschen, erfarenheter och dela med dig av goda råd. Goda relationer med konkurrenter är guld värt. Och skulle det känna pressat att prata med en direkta konkurrenter så hitta någon i andra änden av Sverige eller varför inte utomlands.

Återförsäljare – har du inga egna återförsäljare på plats, så går det lika bra med andras. Leta upp någon som är återförsäljare till liknande erbjudande som ditt eget. Linda in en fråga om vilka kriterier och villkor som denne ställer på sina leverantörer för att kunna tas ut på marknaden. Försök få dem att dela med sig av sina erfarenheter när det handlar om utval och försäljning.

Möjliga återförsäljare – Hitta agenter och återförsäljare som skulle kunna sälja just din produkt. Även här ber du om råd och erfarenheter – Vad kännetecknar ett bra produktpaket? Vad är det vanligaste misstagen produktleverantörer gör i relationen med sina agenter/återförsäljare.

Gör du rätt i detta kontaktskapande så kommer du vinna nyttig bekantskap, hitta bra kontakter och fram för allt, komma hem med massor av goda råd och erfarenheter. Den informationen kan du bara få i förtroendeskapande samtal mellan fyra ögon.

En bra idé är att uppsöka Visit Swedens mässmonter och be dem plocka fram det bästa dom har att erbjuda, och som angränsar till ditt eget erbjudande. Fråga sedan vad som gör den produkten/företaget så enastående? Vilka är framgångsfaktorerna? Ha ett fokus på att det är du och ditt erbjudande som skall visas fram, om samma fråga ställs på TUR 2013.

Utöver detta finns en rad intressanta föredrag att gå på – men tänk på att du i första hand är där för att skapa förutsättningar för affärer. Därför skadar det inte att ta med en bunt visitkort och produktblad för att kunna lämna kvar något till dina kontakter.

Ett vanligt misstag på TUR-mässan är att stanna på ”svenskhyllan”. Där finns visserligen många trevliga kollegor, som dessutom pratar samma språk som jag. Använder vi bara mässans internationella del för passage till matsalen, eller på sin höjd för att titta/äta godis. Då missar vi en jättechans att bekanta oss med en, i många fall, ytterst kompetent och påläst samling människor på den internationella turistarenan. Och framför allt missar vi massor med möjligheter att göra bra affärer.

Ett tips här kan vara att lägga lite tid på mässmontrarna till de länder och besökare som Visit Sweden valt ut som sina marknader och målgrupper. Visserligen kan det vara svårt att få tag på rätt folk på plats men se då till att förse dig av dess broschyrmaterial. Mina egna favoriter i detta avseende är England, Skottland, Irland och New Zeeland. Men detta beror givetvis på vad det är du säljer och var dina primära kunder finns.

Kort och gott finns ett stort antal potentiella återförsäljare för just dina produkterTUR-mässan. Dom är alla samlade på ett å samma ställe och där för att diskutera möjliga affärer med personer som just dig. Ska du ha chansen och träffa dessa personer vid ett annat tillfälle å kommer det kosta dig mycket restid, om de ens då har tid att träffa dig. Så ta chansen!

Det finns inga böcker, magasin eller seminarier i världen, som överträffar den personliga kontakten. Det är då du med lite tur kan få reda på just det där lilla, som ingen säger, men som alla inom skrået bara vet. Det där tipset som skiljer vinnare från förlorare.

Nyckelorden för ett lyckat mässbesök blir därför:

  • Kolla igenom utställarkatalogen i tid före resan till mässan
  • På plats söker du upp marknadens bästa produkter/aktörer, och ta reda på deras framgångsfaktorer
  • Hitta viktiga kontakter för dina produkters framtida väg ut på marknaden och etablera en kontakt.
  • Sammanfatta dina erfarenheter efter mässan och bättra på ditt eget erbjudande

Läs mer om Visit Sweden och dess arbete med att etablera Sverige och dess turistföretag på den internationella marknaden.

Titta även in på vår temasida för mässor och mässdeltagande – där hittar du goda råd för hur just du kan få ut lite mer av just den mässan du väljer att besöka.

Och här finner du länken till TUR-mässan!

Lycka till!

Vi kanske syns på mässgolvet!

Per Lejoneke

Share →