En värdefull säljresurs för offensiva turistföretagare, är att knyta upp hungriga återförsäljare på de marknader varifrån du vill hämta dina kunder.

Det kostar pengar med mellanhänder, men är du väl förberedd och har ett erbjudande som genererar intäkter, så är det ofta väl värt besväret.
En tydlig fördel med bra återförsäljare är att dessa oftast är uppvaktade av turistföretag, och dom oftast har en tydlig koll på priser och kvalité.
Man skulle kunna säga så att det är återförsäljaren som väljer dig, snarare än att det är du som väljer återförsäljare. Sålunda behöver man ”skärpa till sig” innan man tar steget att ens kontakta en återförsäljare.
Ett gott tips är att bege sig till någon av de turistmässor som äger rum under våren, och där förboka ett möte med en agent/återförsäljare, och då på plats erbjuda ditt utbud av tjänster. Har du inte full koll på dina priser, tider och kapacitet, så kommer du tydligt få veta detta. Det kan kännas surt där och då, men det betalar sig i längden.

Vad kostar det och vad krävs det då att jobba med återförsäljare?

Bästa sättet att få reda på vad som krävs och vad det kostar, är att fråga.
En återförsäljare på den skandinaviska marknaden är Maltaproffsen, som sitter på Åland. Företaget säljer paketresor till Malta och Gozo, och har varit verksamma sedan 2006.

Personerna bakom Maltaproffsen känner Malta utan och innan, och har ett väl utvecklat kontaktnät på öarna. Man besöker Malta minst en gång per år för att utveckla sitt erbjudande och kvalitetssäkra de företag man samarbetar på ön.

Vad kräver Maltaproffsen av intresserade leverantörer på Malta och Gozo?
Det viktigaste, enligt Maltaproffsens personal, är ett genuint intresse av att vilja lära sig förstå de behov som styr den skandinaviska marknaden. ”Vi söker personlig service och kvalitet emedan all-inclusive och volym inte är vår målgrupp. ”

Vad är då fördelen för Maltas turistföretagare, att låta Maltaproffsen sälja på den Skandinaviska marknaden, istället för att för att göra jobbet själva?
”Främst är det språket och förståelse för kundens behov, där det naturligtvis är lättare för oss som själva är skandinaver.”

Vad kostar det då maltaföretagen att låta Maltaproffsen sälja deras utbud?
”Vi säljer mot förfrågan vilket innebär noll risk för företaget samt det faktum att det blir billigare för kunden än bokningssajter där företaget måste hålla 20-40% högre pris för att parera risken som eget utlämnat allotment utgör. Risken finns att företaget inte får hyra ut sina rum eller tjänster.”

Vad behöver ett intresserat företag förbereda innan man kontaktar Maltaproffsen?
Maltaproffsen består av personer på Malta och Gozo som har mer än 30 års erfarenhet av besöksnäringen och de bestämmer vilka företag som kan arbeta med Skandinavien. Det finns 4 stjärniga anläggningar som borde vara 3 och vice versa!

Vilka råd och erfarenheter skulle ni på Maltaproffsen vilja förmedla för turistföretag och destinationer i Sverige, som funderar på att kontakta agenter och återförsäljare på den utländska marknaden?
För det första måste det få ta tid att bygga ett nätverk utomlands. Det finns skillnader på hur olika kulturer ser på affärsuppgörelser. Många säljer flera stora destinationer och man kan ifrågasätta hur väl de företagen känner produkterna och företagen. Det faller på sin egen orimlighet.

Här hittar du mer information om Maltaproffsen:
Resor till Malta – personliga och minnesvärda resor till Malta, Gozo och Comino. Välkommen att boka Maltaresan med oss.
Malta resor! Resor till Malta på svenska www.maltaproffsen.se (individer), www.maltaproffsen.nu (grupper), www.maltaproffsen.com (blogg)”

Tagged with →  
Share →